Motiveren of inspireren

De zwaarste afstraffing die mensen mij kunnen geven, wanneer ik antwoord geef op hun vraag, wat ik voor de kost doe, is uit mijn antwoord te concluderen dat ik een motivatietrainer ben. Het kan natuurlijk best zijn dat ze louter hun eigen beperkende beeldvorming aan het werk hebben gezet, maar ik heb mezelf aangeleerd de volle verantwoordelijkheid te nemen voor de beelden die ik met mijn communicatie bij anderen oproep. Mijn reactie is dan ook altijd: “Sorry, dan ben ik niet helemaal duidelijk geweest!”

Ik ben allesbehalve een motivatietrainer.
Hoe deze term of titel ooit door het filter der mogelijkheid is gekomen is me een raadsel, want de kunst om motivatie te kunnen trainen, bestaat namelijk écht niet!

Hoe vaak hoor je de volgende uitspraken niet voorbij komen:
• Mijn medewerkers moeten gemotiveerd worden
• Ons bedrijf is gespecialiseerd in motivatietrainingen
De nuchtere realiteit is, dat het echt onmogelijk is om iemand anders te motiveren tot wat dan ook…… het kan niet!

Dit komt, omdat motivatie altijd van binnenuit komt bij mensen en het heeft altijd een directe relatie met keuzes die worden gemaakt. En omdat niemand keuzes kan maken voor iemand anders, kan een motivatietrainer niet bestaan.

Managers die motiveren bestaan dus ook niet!
Het enige wat we wel kunnen doen om anderen te beïnvloeden enin beweging te brengen, is ze voor te lichten, te informeren, te overtuigen, te raken door te brainstormen en samen na te denken en te inspireren. Dat zijn de enige handvatten die we hebben om anderen te helpen keuzes te maken, die in hun eigen en daarmee in ons bedrijfsbelang zijn.
We hebben dus pertinent niet de mogelijkheid om anderen te motiveren, maar we kunnen echter wel inspireren en daar kunnen we een aantal manieren voor inzetten.

Met je passie
Je kunt mensen inspireren via je passie. We maken allemaal onze keuzes op basis van emoties. Zelfs de grootste controllfreak en rationalist neemt zijn beslissingen op basis van gevoelens, emoties en diep gewortelde waarden.
Wil je dus anderen in beweging kunnen brengen, dan is het van belang dat je de ander met jouw passie, je overtuigingen en je enthousiasme ‘besmet’.

Dialoog
Hoeveel spirit je er ook ingooit, het zal je hoogstwaarschijnlijk niet lukken de ander te inspireren met een wervelende speech of een waanzinnige monoloog. Omdat inspiratie altijd tot doel moet hebben om de ander te helpen in het maken van keuzes, is het van belang vanuit gelijkwaardigheid een open dialoog tot stand te brengen. Creëer betrokkenheid en openheid in een open gesprek en je zult ervaren dat dit één van de meest waardevolle en krachtige manieren is om te ander tot gewenste actie aan te zetten.

Zingevende doelstellingen
Wanneer mensen dingen doen, zonder geraakt te worden door het waarom ze de dingen doen die ze doen, dan gaat gaandeweg het leven er uit. Doelen zijn absoluut belangrijk, maar mensen zijn altijd op zoek naar zingeving. Wees je er daarom altijd van bewust, dat het waarom, wat achter het doel zit, altijd veel belangrijker meer inspireert is, dan het doel zelf.

Door begeleiding, ondersteuning en waardering
Dit is feitelijk wat de betere coaches doen, namelijk door middel van vragen, aanmoedigen en waarderen hun cliënten te helpen nieuwe constructieve keuzes te laten maken.

Door je acties.
Je krijgt als vanzelf het respect van mensen, op het moment dat je als leider, alles wat je uitspreekt, ook belichaamd in je eigen handelen en functioneren. Dit betekent dat wanneer jij succesvol bent, je een sterk inspirerende werking hebt vanuit je acties. Je woorden en alles wat hierboven is genoemd, is van groot belang, maar niets heeft zo’n sterke beïnvloedende werking als je acties.

Consistentie
Inspiratie heeft altijd een tijdelijke werking, want we maken dagelijks nieuwe keuzes.
Wanneer je dus mensen wilt helpen om geïnspireerde keuzes te maken, dan zul je jezelf ertoe aan moeten zetten om dagelijks te inspireren, te herinneren, scherp te houden en ze blijvend te waarderen en aan te moedigen.
Inspireren is niet een eenmalige actie van eens per maand of eens in de zoveel tijd, het is van het grootste belang dat het onderdeel is van je systeem en van je software als leider, als manager.

Hans Oelen
Businesscoach

Over Hans Oelen

Eigenaar, Senior-trainer en Mastercoach van Palaver en auteur van o.a. de boeken: * ZIJN...wat je wilt worden * Het nieuwe verkopen

Hartelijk dank voor je reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: