Veel leidinggevenden als duurste medewerker van de baas.

Wat is jouw visie op leidinggeven?
Wat is jouw motivatie geweest om leidinggevende te willen zijn?
Wat zijn jouw persoonlijke drijfveren als leidinggevende?

Wanneer ik deze vragen tijdens een training aan leidinggevenden voorleg, dan is het mijn dagelijkse ervaring dat veel mensen in een leidinggevende positie hier niet het antwoord op weten. Ik ontvang allerlei stereotype antwoorden die, wanneer ik er enkele dieptevragen op los laat, vervliegen in de wind. Veel leidinggevenden hebben er kennelijk geen enkele notie van wat hun dagelijks werk en verantwoordelijkheid inhoudt.

Wanneer ik vervolgens de vraag stel hoe hun gemiddelde dag- en weekplanning er uitziet, dan valt op dat hun medewerkers hier geen plek in hebben. Men pretendeert leidinggevende te zijn, dit staat zelfs op hun visitekaartje, maar degene aan wie men leiding geeft, de medewerker, daar hebben ze geen tijd voor.

Controle is ingegeven door angst
Leidinggevenden hebben het druk, ze lopen van hot naar her en zijn met van alles bezig, maar daar waar ze in essentie verantwoordelijk voor zijn, het helpen en coachen van hun medewerkers in het zo optimaal mogelijk functioneren, daar komen ze niet aan toe.

Ze zitten achter hun bureau, achter de computer of aan de vergadertafel, lopen rond met allerlei rapportages en houden lijstjes bij. Voornamelijk zijn dit controlelijstjes, want veel leidinggevenden richten zich niet op hun mensen en hun potentieel, maar controleren processen waar medewerkers inhoud aan dienen te geven. Wanneer vervolgens processen niet de gewenste resultaten bieden, dan worden er nieuwe regels en procedures bedacht en in het leven geroepen, die moeten gaan uitsluiten dat er dingen gebeuren die niet gewenst zijn.

Visie en vertrouwen
Succes op alle gebieden is altijd een resultaat van visie, gekoppeld aan vertrouwen.

Controleren echter doe je nooit op basis van vertrouwen, want dan zou controle volledig overbodig zijn. Controle wordt je altijd ingegeven door angst, en angst en succes zijn twee tegenpolen die nooit bij elkaar zullen komen.

Waak daarom voor controlerende leidinggevenden, want die berokkenen de organisatie en met name hun medewerkers vaak meer schade dan profijt.

Leidinggevenden die geen visie hebben en daardoor te druk zijn om gerichte aandacht aan hun medewerkers te geven, zijn met nadruk geen leidinggevenden, maar de duurste medewerkers van de baas.

Hans Oelen
Businesscoach

Tags:, , , ,

Over Hans Oelen

Eigenaar, Senior-trainer en Mastercoach van Palaver en auteur van o.a. de boeken: * ZIJN...wat je wilt worden * Het nieuwe verkopen

Hartelijk dank voor je reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: