Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset

Om succesvol te zijn in de verkoop moet u beschikken over een geïnspireerde mindset. Met behulp van onderstaande testvragen kunt u die ten positieve beïnvloeden en zo uw performance verbeteren.

Laat ik in tegenstelling tot alle wetten van welke communicatietechniek dan ook dit artikel eens beginnen met een krachtige stelling, rechtstreeks geadresseerd aan alle directeuren, alle salesmanagers, verkoopleiders en met name ook aan alle verkopers:

De organisatie…,

die zicht heeft op, en inzicht heeft in  de verscheidenheid aan mentale modellen
die in de hoofden van hun verkopers zitten
en de mogelijkheid heeft de beperkende modellen ervan om te buigen…,

is de organisatie die het meest succesvol is in de toekomst.

Om dit te realiseren dient de nadruk te worden gelegd op het creëren van een denk- en werkomgeving waarin kunnen doen = zullen doen de belangrijkste norm is voor de verkoopcultuur. Een cultuur waar iedereen, inclusief de individuele verkoper, alleen nog maar uitgaat van,  en vertrouwen heeft in het bereiken van succes … en niets anders.

Andere overtuigingen veroorzaken andere resultaten
Overtuigingen zijn opgeslagen op ons onderbewustzijn en vormen tezamen onze persoonlijke programmering. Input is output, wat betekent dat een interne overtuiging altijd en onder alle omstandigheden zichzelf bewijst als waarheid in de vorm van de resultaten die worden bereikt.
Een overtuiging is dus met nadruk geen gedachte, het is een diepgeworteld geloof in iets.

Overtuigingen zijn echter niet manifest, ze zijn te veranderen.
In de jaren zeventig werd bijvoorbeeld bij het allround schaatsen door iedere schaatser en iedere coach alom aangenomen, dat de snelheid voor de 10 kilometer nooit onder de 15 minuten zou uitkomen.
Echter, toen, ik geloof dat het Ard Schenk was, de magische afstand in minder dan 15 minuten aflegde, volgden er ineens veel meer schaatsers die opeens tot hetzelfde resultaat in staat bleken.

Werd deze onmogelijk geachte snelheid nu bereikt doordat ineens allerlei coaches hun trainingsmethodieken hadden aangepast? Nee, de magische verandering vond plaats, omdat de algemene overtuiging in de hoofden van alle schaatsers, dat de 10 kilometer niet kon worden afgelegd in een tijd onder de 15 minuten, ineens geen waarheid meer bleek te hebben. Onmogelijk veranderde in mogelijk en het resultaat veranderde omdat de overtuiging veranderd was.

Omzetgroei onmogelijk?
Neem bijvoorbeeld de huidige situatie, waarin er duizenden verkopers overtuigd zijn van het feit dat een sterke omzetgroei er op dit moment gewoon niet in zit! Wanneer echter een collega een waanzinnige order scoort, dan pas wordt duidelijk, dat wat nu nog een onvermijdelijk feit leek, ineens verandert in een flinterdun excuus voor de slechte prestaties die nu worden geleverd.
Wees daarom als verkoper zelf, maar ook als boodschap voor directeuren, verkoopmanagers en verkoopleiders altijd uiterst scherp en alert op beperkende overtuigingen en opmerkingen als:

Wij zijn gewoon te duur
– In vergelijking tot wie zijn we te duur?
– In vergelijking tot wat zijn we te duur?
– Hoe weet u dat wij te duur zijn?
– Hoe komt u tot die mening, kunt u die feitelijk onderbouwen?

Ik heb geen afspraken want ik ben ronduit slecht in koude acquisitie!
– In vergelijking met wie bent u daar niet goed in
– Wat weerhoudt u om er juist wel goed in te zijn?
– Wat zou er gebeuren als u zelf het vertrouwen zou hebben dat u er wel goed in bent?
– Wat hebt u nodig om er juist wel goed in te zijn?

Mijn target is zo ontzettend hoog deze maand, dat red ik nooit
– Op welk feit hebt u die mening gebaseerd?
– In vergelijking tot wat kunt u bepalen dat uw target te hoog is?
– Wat moet u anders doen dan nu, om die target wel te bereiken?

Door uw verkopers uit te nodigen dit soort vragen aan zichzelf te stellen zult u niet direct in staat zijn om beperkende overtuigingen uit te bannen, u kunt hiermee wel de perceptie beïnvloeden van waaruit uw verkopers niet tot gewenst resultaat komen.

Zelfvertrouwen
Organisaties die alert omgaan met en reageren op beperkende overtuigingen en uitgesproken statements, zijn in staat mee te bouwen aan overtuigingen die leiden tot zelfvertrouwen en het blijven kijken naar mogelijkheden en kansen.
Zelfvertrouwen en vertrouwen in eigen kunnen is van essentieel belang bij verkopers die nu nog vaker een NEE dan een JA te horen krijgen.

Dienende overtuigingen inprenten
We zitten zoals al eerder gesteld niet vast aan de overtuigingen die we nu hebben, we kunnen overtuigingen ook veranderen.
De meest adequate manier om nieuwe en in dit geval dienende overtuigingen in te prenten op uw onderbewustzijn, is datgene wat u wilt dient te formuleren en dit zo’n honderd keer op te schrijven, gedurende 30 dagen.
Ons brein heeft namelijk zo’n dertig dagen nodig om van een handeling een vastgelegd patroon te maken.
Denk nog maar eens aan de laatste keer dat u verhuisd bent, u hebt bijna een maand nodig gehad om weer volledig op de automatische piloot met dichte ogen het lichtknopje op het nieuwe toilet te vinden.

Hoe weet u nu welke overtuiging werkt en welke niet?
Een niet-werkende overtuiging doet u niks, een goed werkende nieuwe overtuiging geeft u een goed gevoel. Uw gevoel is dus uw belangrijkste graadmeter, uw belangrijkste gids.

Als inspiratie hieronder een paar overtuigingen die u helpen op uw weg in het bereiken van uw verkoopdoelen:
– Ik heb diep respect voor mensen en collega’s die het goed doen.
– Ik ga graag om met mensen die zakelijk succesvol en financieel vrij zijn.
– Ik voel me goed bij succesvolle mensen, ze inspireren me.
– Ik ben blij voor hun successen, ik gun dat iedereen.
– Ik grijp elke kans die voorbij komt om geld te verdienen.
– Ik heb vertrouwen in mezelf en mijn eigen kunnen.
– Ik ben goed in wat ik zakelijk doe.
– Ik word elke dag beter!
– Met gemak haal ik mijn maandelijkse target.
– Ik ben succesvol in wat ik doe

Hans Oelen
Succescoach

Tags:

Over Hans Oelen

Eigenaar, Senior-trainer en Mastercoach van Palaver en auteur van o.a. de boeken: * ZIJN...wat je wilt worden * Het nieuwe verkopen

Hartelijk dank voor je reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: