Ben jij al gaande met je transformatie?

transformIn het dynamische netwerk van ondernemers, bestuurders, managers, verkopers, leidinggevenden, docenten, professionals… waarin ik werk, spelen verkooptechnieken, leiderschapstechnieken, communicatietechnieken en het immense arsenaal aan slimmigheidjes en trucs, nagenoeg geen rol van betekenis meer als succesbepalende factor.

De verwachtingen van de mensen die de samenleving vormen waar we vanuit onszelf in leven en vanuit ons vak in werken, zijn aan het veranderen. Professioneel werken begint op veel plaatsen en bij veel professionals meer dan ooit oprecht mensenwerk te worden… gelukkig!

Zingeving en duurzame waarde
Gaandeweg is het inzicht ontstaan, dat professioneel effectief, klantgericht en succesvol handelen mensenwerk is; het gaat om zingeving, waarbij zowel de leidinggevende vanuit de binnenkant van de organisatie en de verkoper vanuit de buitenkant bijdragen om duurzame waarde toe te voegen aan de ander met wie wordt samengewerkt en met wie men graag wil samenwerken. Het als het ware in je houding én gedrag uiting geven aan de getransformeerde grondhouding:

What’s in for me?
is getransformeerd naar…
What’s in me for you?

Het tot stand brengen van waarde en het waarlijk leggen van verbinding vanuit de juiste intentie en energie. Het gaat niet meer primair om de taak, order, omzet of de opdracht, het gaat nu om de samenwerking, waarbij de mens in zijn functie bepalend is.

Eindelijk… de mens centraal
Het is de mens, in de vorm van de holistisch ontwikkelde mensgerichte persoonlijkheid, die het verschil maakt in het wel of juist niet willen samenwerken. Dit betekent, dat de wereld van het samenwerken, alsmaar authentieker, transparanter en volwassener wordt.
Kennis, kunde en vaardigheid spelen daarin nog steeds een belangrijke rol, maar het is de hoofdrol kwijtgeraakt; het doet dienst als de noodzakelijke onderlegger van dat, wat persoonlijkheid en werkelijk contact heet.

De volwassen wordende mens
Ik richt me daarom tijdens het trainen en coachen al jaren niet meer primair op het overdragen van kennis en kunde, want dat zegt louter iets over de ‘buitenkant’, terwijl de ‘buitenkant’ altijd ontstaat en de kracht meekrijgt vanuit de ‘binnenkant’.

Ik richt me bewust op de volwassen wordende mens, die vorm en inhoud geeft aan de functie…
De mens als ondernemer, directeur, leider, verkoper, manager, docent, professional, is de mens die op basis van zijn eigen unieke talenten, kennis, kunde, normen, waarden en drijfveren, uiting geeft aan dat, wat hij het liefste doet en moeiteloos ook het beste kan.

Dit nodigt uit tot het stellen van o.a. de volgende vraag:

Beste leidinggevende,
op welke wijze bouw jij bewust en aandachtig aan jezelf en je maturiteit, in het belang van de duurzame ontwikkeling van de ander met wie je samenwerkt?

Beste verkoper, accountmanager,
op welke wijze bouw jij bewust en aandachtig aan jezelf en je maturiteit en richt jij je in je verkoopgesprekken op de duurzame bouw van een trouwe relatie vanuit jouw persoonlijkheid in plaats vanuit je product?

Hans Oelen

Palaver-trainingen

Tags:, , , , , ,

Over Hans Oelen

Eigenaar, Senior-trainer en Mastercoach van Palaver en auteur van o.a. de boeken: * ZIJN...wat je wilt worden * Het nieuwe verkopen

Hartelijk dank voor je reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: