Onopmerkzaam

Vraag jij jezelf weleens af waarom zoveel mensen, en misschien behoor jijzelf ook tot die groep, meestal zo onbewust van alles hun leven leiden?
Ik vind het fascinerend om op te merken hoe weinig mensen, met wie ik samenwerk of die ik gewoon ontmoet, er weet van hebben hoe geweldig ze echt zijn.
Zoals de handelaar die consequent zijn klant laat weten dat hij zichzelf tekort doet door te weinig geld te vragen voor zijn spullen en hem weigert de te lage vraagprijs te betalen. Hij staat er vervolgens op meer te willen betalen, omdat het product dat gewoon waard is.
En ook de mevrouw van de thuiszorg van mijn schoonouders die met liefde, enthousiasme en passie veel meer doet dan van haar verwacht mag worden en van elk bezoek een feestje maakt. Als ik haar een compliment geef, reageert ze altijd met de woorden: ‘Dat hoort er toch gewoon bij?’
Beiden zijn ze wat mij betreft van wereldklasse.
En zo kan ik nog vele voorbeelden geven van mensen die zich niet realiseren hoe bijzonder ze zijn in de manier waarop ze belangeloos bijdragen aan deze samenleving.

Dit leert mij het belang voor jou en mij en al die anderen, om gewoon eens stil te staan en op te merken, waar we nog steeds onze verbazingwekkendheid niet opmerken. De enige manier om je verbazingwekkendheid niet op te merken, is het leven vanuit de aangeleerde gewoonte van het onopmerkzaam zijn… het je niet bewust zijn.
De gewoonte om niet op te merken lijkt te beginnen met het negeren van dat wat je niet leuk vindt over je leven en je ‘ZELF’, en dit lijkt zich bijna altijd uit te breiden naar het gebied waar je juist het meest verbazingwekkend en opmerkelijk bent.
Daarmee kan je zelfs dat ook niet meer opmerken!

Kortom… heb jij je ooit afgevraagd waarom zoveel mensen onbewust lijken te zijn in het leven van hun leven?

Hans Oelen
Palaver-trainingen

About Hans Oelen

Eigenaar, Senior-trainer en Mastercoach van Palaver en auteur van o.a. de boeken: * ZIJN...wat je wilt worden * Het nieuwe verkopen

Hartelijk dank voor je reactie.

